Egyszerű, de nagyszerű domainnevek

Egyszerű, de nagyszerű domainnevek

Két bostoni vállalkozó milliókat keres a legegyszerűbb domainnevekkel

Andrew Miller és Michael Zapolin sosem szembesült annak hátrányával, hogy egyikük sem beszél németül, mígnem egy nap elhatározták, hogy megveszik a ´chocolate.com´ domainnevet. A név német nemzetiségű (mellesleg angolul nem beszélő) tulajdonosa megelégedett annyival, hogy telerakta az oldalt csokoládégyárak fizetett reklámaival és ha valaki rájuk kattintott, a bevétel (mely legfeljebb zsebpénznek elég) őt illette. A 42 éves Miller és a 40 éves Zapolin azonban meglátta a domainnévben rejlő lehetőségeket és esélyt láttak arra, hogy milliókat keressenek vele.

"Azzal tisztában voltunk, hogy az online világban a csokoládé, mint termék nem igazán ért el átütő sikereket. " – mondta Miller. "És a mi fantáziánkat persze a leginkább az izgatta, hogy vajon mennyi ingyen csokit fogunk szerezni az üzlettel." – viccelődőtt Zapolin. Hetekig tartó lázas üzenetváltás következett (angol nyelven), melynek végén egy atlantai ügyvéd elvállalta a német férfi képviseletét. A domain napokon belül a két lelkes vállalkozó tulajdonába került, "mindössze" 300 ezer dollárért, amely a hasonló, hétköznapi domainnevek árának töredéke.

Beindul az üzlet

Két év elteltével a vállalkozó páros igazi online webáruházat épített a csokis domain köré, melyen az édességektől kezdve, a recepteken át, az étcsokoládé jótékony hatásairól szóló cikkekig, valamint a csokimikulások történelméről szóló dokumentumokig, ezernyi termék megtalálható. A két tulajdonos távlati célja az volt, hogy egy jól ismert húzónévvel erősítse az üzletet, amely a Chocolatier magazin belépésével valóra is vált. A magazin időről-időre cikkeket és recepteket biztosít a weboldal számára. A domainnévre irányuló forgalom az idei évben a duplájára nőtt, melynek következtében az éves bevétel megközelítette a 2 millió dolláros összeget. Mivel a két férfi meg van győződve arról, hogy nem lehetetlen a ´chocolate.com´ domain értékét akár 100 millió dollárosra is növelni, egymás után kosarazzák ki a név megvásárlása iránt érdeklődőket.

Játék a nevekkel

A ´chocolate.com´ domain tulajdonképpen csak egy a két vállakozó sikertörténetei közül. Az általuk üzemeltetett Internet Real Estate Group vállalat fő ismérve, hogy az alábecsült és rosszul kihasznált domainneveket viszonylag alacsony áron megvásárolják, melyeket aztán több millió dollár értékű domainnevekké fejlesztenek. Ahelyett, hogy elárasztanák fizetős linkekkel az oldalaikat és ezáltal gyors haszonra tennének szert, inkább hosszú távra terveznek és emiatt sokkal nyagyobb hasznot remélhetnek. Jelenleg 17 domainnév, többek között a ´software.com´ és a ´relationship.com´ birtokosai, viszont újabb domainnevek megvásárlását is tervezik, melyek neveit természetesen titokban tartják.

Bár a központjuk a bostoni Newburry Street-en található, Miller és Zapolin sokkal inkább szeretik Brigham’s jégkrémboltjukból irányítani az üzletet.

Miller és Zapolin az 1980-as években találkoztak az azóta csődbe jutott Drexel Burnham Lambert tőzsdei beruházó cégnél, mint munkatársak. Egyik ügyfelük, az amerikai The Grateful Dead zenekar tagjainak rábeszélésére szálltak be a domainnév üzletbe, akik ennek segítségével addigra már jelentős sikereket értek el a zenekarhoz kapcsolódó termékek eladásával és rajongóik egy táborba gyűjtésével.

Az első nagy siker

1998-ban, mindössze 80 ezer dollárért vásárolták meg a ’beer.com’ domaint, melyhez ingyenes e-mail címet biztosítottak a látogatóknak, akik emellett különböző sörmárkákat is értékelhettek az oldalon. Az Interbrew vállalat alig egy évvel később 7 millió dollárt fizetett a domainnév tulajdonjogáért. A két férfi következő nagy dobása a ’creditcards.com’ domain megvétele lehetett volna. A domain a 2003-as évben 100 ezer dollárért került a tulajdonukba, melyen összehasonlításokat tettek közzé különféle bankkártyákról. Az üzlet természetesen beindult és Millerék az oldalt egy évvel később 2.8 millió dollárért adták tovább egy magánszemélynek. A döntés utólag túl korainak és elhibázottnak bizonyult, ugyanis a domain értékét ma már több száz millió dollárra becsülik.

A domainüzlet legfontosabb, mondhatni kritikus eleme maga a név. A ’chocolate.com’ domain példának okáért naponta ezernyi találatot eredményez mindössze az ún. "közvetlen böngészésnek" köszönhetően. A felhasználók egyszerűen csak beírják a böngészősávba a ’chocolate’ szót ahelyett, hogy például a google keresőszolgáltatásait használnák. Minden hatodik internet felhasználó előnyben részesíti a közvetlen böngészést a keresőszolgáltatásokkal szemben.

A ’chocolate’ szó közismertsége a ’chocolate.com’ domaint a már jól bejáratott és elismert nevek elé (pl. Hershey’s és Godiva) helyezi a keresők találati listáján.
Az ilyen és ehhez hasonló előnyök adnak magyarázatot arra, hogy miért mutat növekvő tendenciát az általános, hétköznapi domainnevek piaca.

Az újraértékesített domainnevek 700 millió dolláros üzletet jelentettek az elmúlt évben, ami a 2005-ös bevételek mintegy duplája, és a 2004-es bevételek négyszerese – ez állt a Massachusettes állambeli Cambridge-i székhelyű Sedo vállalat jelentésében.

Távlati tervek

Zapolin és Miller nem tervezik, hogy idejekorán túladnak a ’chocolate.com’ domainnéven, mert meggyőződésük, hogy kemény munka eredményeképpen közismert domain és jövedelmező üzlet válhat belőle. Vajon azért ilyen megfontoltak, mert még mindig kísérti őket a ’creditcards.com’ domain túlságosan korainak bizonyult eladása? Lehetséges, bár elmondásuk szerint ma már csak nevetnek a történeten. „Nem hullattunk sok könnyet a ’creditcards.com’ miatt.” – mondta Zapolin, majd hozzátette: "Van még egy-két trükk a tarsolyunkban."

menu
menu