Átfogó támadás a márkanevek ellen
A legelterjedtebb márkák tulajdonosai hetente szembesülnek azzal, hogy internetes csalók megpróbálnak hasznot kovácsolni az ilyen nevekhez hasonlító domainnevek regisztrálásával.
Egyetlen ilyen jogsértő oldal eltávolításának költsége alapesetben elérheti a mintegy 4 ezer angol fontot is (kb. 1,3 millió forint), ám ez az összeg a különféle perköltségekkel kiegészítve, ennek többszörösét is elérheti. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a védjegylopások túlnyomó részéért egy relatíve kis csoport tehető felelőssé. Ez lehetővé teszi az elkövetők azonosítását és felelősségre vonását.
Ezek a személyek rendkívül jól szervezett formában működnek és kifinomult módszereket használnak. Néhány esetben a csalók az ismert márkák neveit a .com végződésre hasonlító .cm és .co (Kamerun és Kolumbia) domainek alá regisztrálják. Teszik ezt annak reményében, hogy lépre csalják és más oldalakra irányítsák azokat a felhasználókat, akik véletlenül elgépelik a domainneveket, illetve hogy a keresők találati listáján a valódi oldalak mellett ezek a megtévesztő domainek is megjelenjenek. A csalók másik kedvelt módszere, hogy figyelemmel kísérik a domainnevek érvényességét és mikor elérkezne az idő arra, hogy tulajdonosaik megújíttassák a szóban forgó domaineket, lecsapnak a kedvező alkalomra és a jogos tulajdonosokat megelőzve saját részre regisztrálják azokat.
Az egyetlen megoldás ennek kivédésére, ha a vállalatok ügyelnek arra, hogy értékes domainjeik az érvényességi idő lejártakor automatikusan újra regisztrálásra kerüljenek, valamint ha biztosítják, hogy a domainek mindenképpen egy, a vállalat alkalmazásában álló személy tulajdonában legyenek. Sokan meglepődnének, ha tudnák, hogy mennyi vállalati domain van még mindig korábbi alkalmazottak, illetve a céges weboldalak készítőinek kezelésében.
A MarkMonitor tanulmánya során 32 márkanevet vizsgáltak az Interbrand (a legismertebb márkanevek top 100-as) listája szerint. Mint kiderült, az előző évhez képest harmadával nőtt a domainelgépelésen alapuló csalások száma. Ez a módszer a legkedveltebb a domaincsalók körében. A vizsgálat során kiderült, hogy egyre több márkanév kerül a csalók célkeresztjébe. Az autógyártó nagyvállalatok kárára elkövetett csalások csak a 2007-es év utolsó negyedében 83%-kal növekedtek, míg az étel- és üdítőgyárakat, az egyéb fogyasztói termékek gyártóit és a ruházati termékeket gyártó cégeket célzó támadások több mint 50%-kal nőttek. A bankok és a médiavállalatok ellen kisebb mértékben, 23 és 38 százalékkal nőtt a támadások száma. Az összes márkanévsértő oldalak 68%-a az Egyesült Államok területén került regisztrálásra, míg 9%-uk Németországban, 4-4%-uk pedig az Egyesült Királyságban és Kanadában.