Védett állatok a pekingi olimpia kabalái

Védett állatok a pekingi olimpia kabalái

A 2008-as olimpia szervezői a kabalák nevének védelme érdekében minden eszközzel fellépnek.

Jogi úton fognak fellépni azon magánszemélyek és társaságok ellen, amelyek a 2008. évi nyári játékok kabalafiguráinak nevét domainként jegyeztetik be – jelentette be a a 2008-as pekingi olimpiai játékok szervezőbizottsága.
Az kabalafigura neve a szervezőbizottság tulajdonában álló bejegyzett védjegy, így ha valaki webcímként használja fel őket, az olyan, mintha az olimpiai emblémát használná engedély nélkül – vélekedett a bizottság.
A Kínai Internet Hálózat Információ Központ (China Internet Network Information Center, CINIC), ami a domain nevek kiadását felügyeli az országban, a kabalák neveihez kötődő webcímeket a sportesemány szervezői számára tartja fenn. Így azok is ügyvédek jelentkezésére számíthatnak, akik nem a konkrét neveket, hanem azoknak valamilyen variációját jegyeztetik be.
Kínán belül különböző kormányzati szervek is segítik a bizottság munkáját a védelem megszervezésében és fenntartásában. A nemzetközi porondon pedig egyfelől önálló jogi személyiségként, másfelől a Nemzetközi Olimpiai Bizottság segítségével igyekszik a visszaéléseket megakadályozni a kínai szervező bizottság .
A figurákat egyébként ez év november 11. napján mutatták be a nagyközönségnek. Hivatalosan az Öt Barátságosnak hívják őket (Five Friendlies), Kínában azonban a nevük Fu Wa, vagyis „szerencsés baba”, vagy Wu Fu Wa vagyis „az öt szerencsés baba”. Persze saját nevet is kapott mindegyik: Beibei a hal, Jingjing a panda, Huanhuan az olimpiai láng, Yingying a tibeti antilop, és Nini a fecske. Ha ezek kezdetét összeolvassuk (Bei-Jing-Huan-Ying-Ni), az „Üdvözöljük Beijingben” szöveget kapjuk, kínaiul.
Visszatérve a domainekhez, ezek bejegyeztetetése Kínánban korántsem egyszerű feladat a nemzetközi érdekeltségű cégek számára. A Viacom International például elvesztette idén júniusban az „mtv.com.cn” és az „mtv.cn” webcímekért indított pert. Mindkét nevet a Beijing Guowang Information Co. Ltd jegyeztette be és használta. A cég nem ismeretlen a domain világban, hiszen korábban vádolták már olyan nemzetközi társaságokhoz köthető webcímek eltérítésével, mint az IKEA, L’Oreal, Rolex, Dupont vagy a Vouge. Ugyancsak emlékezetes példa a kínai domain problémákra a Google esete. Ahogy arról a DomainABC is beszámolt, a keresőcég egymillió dollárt volt kénytelen kifizetni, hogy hozzájusson a „www.google.cn.com” és a www.google.cn” címekhez.
Talán a fenti ügyeknek is köszönhető, hogy a nemzetközi társaságok sokkal elővigyázatosabbá váltak a kínai webbel kapcsolatos ügyekben. A Samsung például 470 különböző .cn domaint jegyeztetett be az év első hat hónapjában, hogy megakadályozza a visszaéléseket nem csak a cég, de annak első embere nevéhez kötődően is. A Deutche Telekom pedig annak ellenére foglalt le több mint száz kínai domaint, hogy jelenleg semmilyen üzleti tevékenységet nem folytatnak az országban.

menu
menu