Új domain végződések a láthatáron

Új domain végződések a láthatáron

A .eu tartomány bevezetésével új trend jelent meg a domain piacon: egyre nagyobb a kereslet az országoknál szélesebb területet reprezentáló végződések iránt.

Nem sokkal ezelőttig viszonylag egyszerű volt különbséget tenni a felső szintű domain végződések (Top Level Domains) között, ugyanis a domain név rendszer megjelenése óta beszélhettünk általános (generic) és országkódos (country code) végződésekről. 2000-ben ugyan megjelentek az ún. szponzorált felső szintű tartományok (sponsored TLDs), mint például a .museum, a .mobi vagy a .travel, ezek azonban tulajdonképpen a gTLD-k speciális fajtáinak tekinthetők. Ráadásul a szponzorált végződések korántsem tettek szert olyan nagy népszerűségre, mint az egységes európai tartomány, amely a közelmúltban igazán felkavarta a TLD-k állóvizét.

Az első fecskék

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy nem a .eu volt az első – nem egy országhoz, hanem egy nagyobb régióhoz kötődő – geoTLD ötlet, hanem a .cat és a .asia. Előbbi a katalán nyelvterülethez köthető, míg utóbbi magáért beszél. Az európai tartomány sikere új lendületet adott az új geoTLD-k bevezetését szorgalmazó szervezetek, csoportok számára. A teljesség igénye nélkül néhány pályázó: .berlin (Berlin, .nyc (New York City), .bzh (Bretagne), .cym (Wales), .lac (Latin-Amerika), .sco (Skócia) és .gal (Galícia tartomány).

A geoTLD rövidítés egyelőre nem tekinthető hivatalosnak, azonban a domain szakmában már sokan használják. Hogy végleg megszilárdul-e, egyelőre nem biztos, hiszen olyan végződések összefoglaló jelölése próbál lenni, amelyek mögött adott esetben földrajzi egységek, nyelvek vagy kultúrák jelennek meg.

Hosszú az út azonban addig, amíg egy geoTLD eljut odáig, hogy megindulhat alatta a regisztráció. A végső döntés az Internet igazgatását ellátó ICANN (Internet Corporation For Assigned Names and Numbers) kezében van, amely úgy tűnik, nem zárkózik el kategorikusan új végződések bevezetése elől. A TLD-k bővülése nagyságrendekkel növelhetné a domain nevek közötti választási lehetőségek számát, ez pedig némileg csökkenthetné az Internet globális jellegét. Eddig ugyanis, ha két különböző területen (pl. földrészen) ugyanazon a megjelölés alatt két különböző személy egymástól teljesen függetlenül lett ismert, az általános TLD-k alatt egyikük akarva-akaratlanul meggátolta a másikat abban, hogy az adott név alatt megjelenhessen az Interneten. Sokan abban bíznak, hogy minél több geoTLD lesz elérhető, annál kisebb lesz az esélye hasonló konfliktusok kibontakozásának, és annál többen tudnak olyan végződések alatt megjelenni, amellyel az adott területen élők vagy az adott kultúrához tartozók szimpatizálnak.

Jó üzlet, de nem mindenkinek

A fenti pozitív várakozásokra azonban árnyékot vet az egyre nagyobb mértéket öltő domain-parkoltatás jelensége, azaz, hogy a domain neveket nem tényleges használat érdekében jegyzik be, hanem azok alatt tömegesen linkeket és reklámokat jelentetnek meg, és különböző módszerekkel (pl.: pay per click), a véletlenül odatévedt látogatók révén jutnak bevételhez a tartománynév-használók. A különböző TLD-k (de különösen a .com) alatt az ilyen céllal működtetett nevek száma mára milliós nagyságrendben mérhető. A jelenlegi tendenciára figyelemmel már korántsem biztos, hogy lesz tere az Internet diverzifikálódásának, akkor, ha az új végződésekre, mint potenciális üzleti lehetőségekre, lecsapnak az előbbi technikákból hasznot húzók.

Ráadásul az is tény, hogy új tartományok bevezetésekor igen aktívvá válnak azok, akik mások közismert neveit próbálják megszerezni, azért, hogy abból rosszhiszeműen hasznot húzzanak. Ebből adódik az, hogy azoknak, akik nem akarnak teret engedni a bitorlásnak, egy új végződés bevezetése jelentős kiadásokkal jár.

Végül van egy olyan kétségtelen tény is, amely mellett nem lehet szótlanul elmenni: egy új végződés bevezetése magának a nyilvántartónak a legnagyobb üzlet.

Információk néhány geoTLD jelöltről:
www.dotcym.org
www.dotsco.org
bzh.geobreizh.com/www/bzh
www.puntogal.org
www.lacnic.net
www.dotberlin.de

menu
menu