A szabónő keresztnevét is elvették
A Milka.fr domain használatával kapcsolatosan indított perben a bíróság eltiltott egy szabót keresznevének domainkénti használatától.
Milka Budimir a dél-franiaországi szabónő fiától 2001. karácsonyára kapta a milka.fr webcímet. A nevet hamar szolgálatba is állította és két kis szabóságának népszerűsítésére használta azt. Akkor még bizonyára nem gondolta, hogy a birtokolt webcím miatt milyen jogi procedúrán kell majd keresztülmennie. Budimir asszonyt a Milka védjegyet birtokló Kraft Foods 2002-ben megkereste és 2000 Eurot ajánlott fel a webcímért cserébe. A francia sajtó által „kis bátor szabóként” elkeresztelt 58 éves asszony azonban nem adta a címet és ezért az édesipari óriás bíróság elé vitte az ügyet és keresetében megvádolta az asszonyt azzal, hogy csak azért foglalta le és használja a keresztnevéből képzett domaint a hölgy, mert a világszerte ismert lila csokoládé márka nyújtotta pozitív értékből akart hasznot húzni. Az alperes jogi képviselete a per során indoklásában előadta, hogy a hölgy évtizedek óta viseli a keresztnevet és ellenkeresetében ügyfele személyiségi jogainak megsértéseként adta elő azt, hogy az amerikai konszern a hölgy keresztnevét egy lila tehénen sértő módon ábrázolja. A Kraft Food francia képviseletének jogászai azonban felhívták az ügyben eljáró bíró figyelmét arra, hogy a cég évtizedekkel a hölgy megszületése előtt már alkalmazta a márkanevet és ezért egyik jogi eljárásban sem lehet igaza.
A domain használatának vonatkozásában a bíró a csokoládé gyártónak adott igazat kötelezte a szabót, hogy egy hónapon belül adja át a nevet az amerikai konszern francia képviselete számára. Az ítéletben kiegészítésként kikötötte, hogy amennyiben az átadás nem történik meg a határidőn belül, akkor az asszonynak a 30 nap lejárta után minden megkezdett napra 150 Euro kártérítést kell fizetnie az édesipari óriás számára. Az ügyben eljáró bíró továbbá kötelezte a vesztes felet arra is, hogy a cég és az állam jogi eljárással kapcsolatos költségeit is megfizesse.
„Sajnálom, hogy a személyiségi jogok alulmaradtak a védjegy jogok ellenében”- nyilatkozta Gerard Haas a szabó ügyvédje.
Az üggyel kapcsolatos híradásokban a kis szabóság a sajtótól több millió Eurónak megfelelő ingyen reklámhoz jutott hozzá az évek során. Az újságok többsége ráadásul a kis francia szabóság és a nagy amerikai konszern küzdelmeként számolt be a perről és a franciák nemzeti öntudatát ismerve valószínűsíthető, hogy a forgalom növekedési pályára állt, így valószínűleg pozitív egyenleggel száll ki majd az ügyből a Budimír szabóság.