dotTV: az online üzleti modell?

dotTV: az online üzleti modell?

A .tv végű domainek kezelését a kis óceániai állam eladta. Azóta virágzó üzlet lett ebből...

Tuvalu, a csendes óceáni szigetcsoport alig tízezres lakosságának életében a 2000. év reményteljes változásokat hozott. Egy amerikai, befektetési bankárokból és médiaszakemberekből álló társaság ajánlatott tett a szigetország kormányának: hasznosításra átvenné a .TV legfelső szintű domain (ccTLD) adminisztrálását, és ezért évi 4 millió dolláros díjat
fizetne. Az ICANN e szigeteknek osztotta ki az amúgy óriási marketingértékkel bíró .tv ccTLD-t, ami akkor nem bírt olyan jelentőséggel, mint a tavalyi évben, amikor rendkívül felértékelődött a jól hasznosítható domainek birtoklása.

A szigetországot az elsüllyedés veszélye fenyegeti, emiatt lehet, hogy lakosságát evakuálni kell. A sziget "alábástyázására" egyéb források hiányában megoldást jelenthet a 10 éven keresztül fizetendő díj. A kis ország elfogadta az ajánlatot és kisebbségi részvénycsomag megtartásával megkezdődhetett egy modellként is tekinthető üzlet felépítése.

A dot.TV a területükön neves szakembereket verbuvált: vezérigazgatója Lou Kerner, előzőleg a neves Forrest Research kutatócég elnöke majd később a Merryl Lynch, illetve a Goldman Sachs befektetési bankok elemző részlegének alelnöke és vezető média- és távközlési elemzője volt.

Elnöke az új gazdaságban több sikeres céget felépítő (ezek közül a legismertebb az idealab!), többek között a Comission Junction vezetőtanácsában helyet foglaló Craig Frances, hozzájuk csatlakozott az előzőleg az Amazon.com vezető tanácsadója, Anthony Bishop is, valamint a média területén a Twentieth Century Fox-nál jogi szakértőként és nemzetközi kapcsolatépítésben tapasztalatot szerzett James Ross.

A termék nem új, nem kiemelkedően különleges: a .tv domainek értékesítése. A .fm, .am (mikronéziai szigetek) rádióállomások számára ideális domainnevek adminisztrátorai már próbálkoztak hasonló értékesítési modellel, sikerük mégsem volt ennyire látványos. Ami különlegessé tette ezt a vállalatot, az a hihetetlenül sikeres marketingmunka, amivel a .tv domainek a 2000-es év legkeresetebbjei lettek. Egymás után kötöttek együttműködési megállapodásokat a nagy domainforgalmazókkal (Register.com, Networksolutions.com és mások) juttatták el terméküket a nagy eladási erővel rendelkező affiliate ügynökségekhez (pl.Comission Junction).

Különleges árképzésük jelzi, hogy felismerve a domainnév-üzlet lehetőségeit, nemcsak egy évente fizetendő, egyébként olcsónak nem mondható (50 USD/év) díjat vezettek be, hanem a kiemelkedően értékesnek tekinthető nevekre egyedi árképzés van: az árak elérhetik akár az évi százezer dolláros nagyságrendet is! (Csak egy példa: a romániai tévadók közül a még nem regisztrált atomic.tv domain évente 4 500 USD-be kerülne).

A dotTV elkerülhette a többi, hasonló időben indult dotkom buktatóit: promócióját jórészt az eladási csatornákon keresztül valósitja meg, így léte nem függ a tőkepiacokon éppen aktuális trendektől vagy divatoktól. Ugyanakkor tevékenysége nem igényelt kiemelkedően tőkeigényes beruházásokat. Ugyanakkor az ún. technológiai szektorból kiábrándult befektetők számára a fejlemény üzenetértékű lehet: egy nem túlzottan kiemelkedő jelentőségű termékkel is kiemelkedő eredményeket lehet elérni: a siker a megfelelő menedzsmenten (is) múlhat.

Egyébként az ugyancsak szigetország Mikronézia kormánya, a .fm ccTLD tulajdonosa irigykedve nézheti hasonló cipőben járó kollégáit: az általuk kiválasztott partner nem volt a dotTV-hez hasonlóan sikeres…

menu
menu