A google domainjei jó célpontok

A google domainjei jó célpontok

A google márkanévvel összefüggésbe hozható domaineket gyakran visszaélések céljából jegyzik be. Körséta a google domainjei körül...

Trenddé vált az ismert márkanevek internetes címeivel való spekuláció. Az egyik legimertebb márkanév, a Google ezen negatív trendnek a legnagyobb áldozata. A keresőt üzemeltető amerikai cég néhány hónapja perelte be Rodaslav Volny-t, a google.sk kezelőjét védjegybitorlás miatt. Bár a karakterlánc sajátosságaiból adódóan egyértelmű volt, hogy ez a domain spekulátív céllal lett bejegyezve. Ennek ellenére a pert mégsem a Google nyerte, mivel nem jól választotta meg az alperest. Az ügyben döntést hozó bíró a vonatkozó jogszabályok figyelembevételével hozta meg a döntést. Hivatkozott arra, hogy a SK-NIC kezeli a szlovák tartománybeli címeket. A jogi csata első forduójának lezárta előtt lépett életbe a szlovák tartománybeli címekre az a szabály, mely egyértelműen kimondja, hogy egy márkanév tulajdonosa jogosult egy-egy domain birtoklására.
Ennek következtében nem volt szükség a további jogi eljárásra, a google.sk domain az internetes óriás kezelésébe került.

A google.cz ellen mozgalom is indult

Nem minden Google domain ügy zárult le ilyen egyszerűen. A Cseh Köztársaságban a google.cz kezelője egy magánszemély, Tomas Schelové
A prágai Schelové még 2000-ben foglalta le a domaint, és azóta a címet arra használja, hogy (a többnyire mit sem sejtő) felhasználókat átirányítsa a saját kereső-oldalára, a Globalsearch.cz-re. Sok tapasztalatlan felhasználó, aki hallott már a Google-ről és ki szeretné próbálni, a google.cz-t meglátogatva azt gondolja, hogy megérkezett a várt oldalra. A keresőként megjelenő honlap is ebben erősíti meg. Nehéz megbecsülni ezen megtévesztett internetezők számát, mert a látogatottsági adatokat Schelové sehol nem hozza nyilvánosságra…
A domain alatt megjelenő oldal egy kis adatbázissal rendelkező keresőmotor, a Zoohoo.cz adatbázisát használva szolgálja ki az ügyfeleket. Ez azonban összehasonlíthatatlan a Google-lel mind az adatbázis méretét, mind a keresés minőségét tekintve.
A google.cz-t betöltve a főoldalon jelentős mennyiségű reklám is megjelenik, néhány közülük erotikus tartalmra is utal. Ez a tolakodó gyakorlat homlokegyenest ellentmond a Google filozófiájának.
A google.cz domain tulajdonosának félrevezető magatartása sok elkötelezett internetezőt felháborított. Dusan Janovsky meghirdetett egy mozgalmat, amely "a google.cz nem a Google" nevet kapta. A "netforradalmár" arra szólítja fel a cseh honlap tulajdonosokat, hogy helyezzék el oldalukon az anti-google.cz feliratot és emblémát. Akciója sikerrel indult, eddig több mint 150-en csatlakoztak hozzá.
A Google mint márkanév csak 2005-től van bejegyezve a Cseh köztársaságban. Így vélhetően a bíróságnak kell majd döntenie ebben az ügyben.

A google.cz nem az egyetlen

A két kelet-európai domain esete nem egyedülálló. A google kifejezésre keresve néhány nagy domain aukciós portálon található több google-domain is. Például a belize-i google.bz tulajdonosa évek óta értékesíteni kívánja a címet. A kínai domaintér tavaszi megnyitásakor a .cn végű cím is magánszemély kezébe került.
A magyar tartománybeli google.hu címen a Kurzor nevű kereső található. A domaint kezelő vállalkozás ügyvezetője lapunk számára októberben adott nyilatkozatában tudatta munkatársunkkal, hogy a domain név kapcsán semmilyen megkeresést nem kaptak egyelőre az amerikai cégtől.

A Google stratégiája azonban arra utal, hogy a márkanévvel való visszaéléseket igyekszik visszaszorítani. Az ENSZ égisze alatt működő Szellemi Tulajdon Világszervezet döntéseinek köszönhetően több száz webcím kezelési jogát szerezte már meg az amerikai cég. Az ír google.ir címet februárban szerezte meg a vállalkozás.

menu
menu